NL
Menu Sluit

Echografie

Een echografie, vaak kortweg echo genoemd, is een onderzoek waarmee we binnen in je lichaam kunnen kijken. Hierbij worden geluidsgolven gebruikt om organen en weefsels zichtbaar te maken op een beeldscherm. Huisartsen gebruiken echo’s voor verschillende doeleinden, bijvoorbeeld om aandoeningen op te sporen of de groei van een ongeboren baby tijdens de zwangerschap te controleren.

Het onderzoek verloopt als volgt: de radioloog brengt wat geleidingsvloeistof — een soort gel — op uw huid aan en beweegt met een klein apparaat, de transducer, over het te onderzoeken lichaamsdeel. Dit apparaat zendt geluidsgolven uit, die worden opgevangen en omgezet in een beeld. Het onderzoek is veilig, onschadelijk en pijnloos, omdat er geen schadelijke straling wordt gebruikt.

Een echo duurt meestal tussen de 15 en 30 minuten. Het is handig om gemakkelijk zittende kleding te dragen, zodat de echoapparatuur goed op de huid kan worden geplaatst.

Voorbereiding

Voor sommige echo-onderzoeken is een voorbereiding belangrijk om een goed resultaat te krijgen. Als de voorbereidingsinstructies niet goed worden opgevolgd, kan het zijn dat het onderzoek niet uitgevoerd kan worden en dat er een nieuwe afspraak gemaakt moet worden.

Echo bovenbuik

Voor een echo van de bovenbuik, waarbij organen zoals de lever, galblaas en alvleesklier worden bekeken, wordt gevraagd om 4 uur voorafgaand aan het onderzoek niet te eten of te drinken. Een klein slokje water is toegestaan, bijvoorbeeld om medicijnen in te nemen. Na het onderzoek mag je direct weer eten en drinken.

Echo nieren en onderbuik

Voor een echo van de nieren en de onderbuik hoef je niet nuchter te zijn. Het is echter wel belangrijk dat je blaas goed gevuld is, omdat dit helpt om betere beelden te maken. Drink daarom voldoende water en plas vanaf één uur voor het onderzoek niet meer.

  • Echo nieren: Een licht gevulde blaas is gewenst.
  • Echo onderbuik: Een goed gevulde blaas is gewenst.

Contact
Contact
Choose language
Dutch Dutch
English English
Tijdelijk geen toegang tot patiëntenportalen bij huisartsenpraktijken De Amstel

Sinds maandag 30 juni 2025 werken wij met een nieuw softwaresysteem. Hierdoor zijn de patiëntenportalen van huisartsenpraktijk De Amstel op dit moment helaas niet beschikbaar.

Op de website van het portaal kunt u mogelijk de melding krijgen dat uw huisarts uw account moet activeren. Deze melding is op dit moment niet juist: de koppeling met ons nieuwe systeem is nog niet actief en wij kunnen dit voorlopig ook niet handmatig voor u oplossen.

Zodra de portalen weer beschikbaar zijn, laten wij dit meteen weten via deze website. Wij vragen u vriendelijk om hierover geen contact met ons op te nemen. Bedankt voor uw begrip.

Herhaalrecepten
Het aanvragen van herhaalrecepten is op dit moment nog niet mogelijk via het patiëntenportaal. U kunt dit telefonisch regelen via de receptenlijn.

Sluiten