NL
Menu Sluit

U heeft een klacht over uw huisartsenpraktijk. Wat nu?

Een goede relatie tussen u en uw hulpverlener is belangrijk. Soms gebeuren er helaas dingen die deze relatie verstoren en kan er onvrede ontstaan. Deze pagina legt uit wat u kunt doen als u een klacht heeft over uw huisartsenpraktijk en hoe het proces bij DOKh verloopt.

Er samen uitkomen

Het is vaak het meest effectief om eerst in een persoonlijk gesprek met uw huisarts het probleem te bespreken en te proberen op te lossen. Zo’n gesprek kan verhelderend zijn en helpt de praktijk leren van uw feedback.

Lukt dit niet, dan brengt uw huisarts u in contact met de klachtenfunctionaris van DOKh.

Klachtopvang door de klachtenfunctionaris

De klachtenfunctionaris van DOKh is onafhankelijk en onpartijdig. Binnen één week na ontvangst van uw klacht neemt de functionaris contact met u op om het probleem te bespreken.

Samen met de functionaris kijkt u welke stappen nodig zijn om tot een oplossing te komen. Alles wat u vertelt, wordt vertrouwelijk behandeld. U krijgt advies en, indien nodig, hulp bij het opschrijven van uw klacht.

Klachtbemiddeling

Veel klachten kunnen worden opgelost tijdens een bemiddelingsgesprek (bijvoorbeeld telefonisch). U en uw arts krijgen de gelegenheid om uw verhaal toe te lichten en te reageren op elkaars uitleg.

Het doel van de bemiddeling is het begrip over en weer te vergroten en, indien mogelijk, de vertrouwensrelatie tussen u en uw arts te herstellen. Bemiddeling is pas geslaagd als beide partijen het eens zijn over de uitkomst.

Oordeel van de arts

Na het klachttraject is de arts verplicht u binnen zes weken schriftelijk te informeren over zijn of haar oordeel. Hierin staat welke beslissingen of maatregelen zijn genomen naar aanleiding van uw klacht. De termijn kan maximaal met vier weken worden verlengd als u daarvan tijdig op de hoogte wordt gesteld.

Bent u tevreden met het oordeel, dan is de klacht hiermee afgehandeld. Bent u niet tevreden, dan kunt u het traject voortzetten als geschil bij de geschillencommissie van DOKh. U heeft hiervoor zes maanden de tijd.

Komt u er niet uit met de klachtenfunctionaris?

Lukt het ondanks bemiddeling niet om uw klacht op te lossen, dan begeleidt de Klachtenfunctionaris u bij het indienen van een geschil bij DOKh.

De geschillencommissie van DOKh bestaat uit een onafhankelijke voorzitter, een collega van uw zorgverlener en een vertegenwoordiger van een patiëntenorganisatie. De commissie doet een bindende uitspraak, wat betekent dat u daarna geen beroep meer kunt doen bij de gewone rechter over hetzelfde geschil.

Spelregels

  • Hulp van de Klachtenfunctionaris, de klachtbemiddeling en klachtbehandeling zijn voor u kosteloos.
  • Bemiddeling is pas geslaagd als beide partijen het hier over eens zijn.
  • Bij bemiddeling wordt uitgegaan van wederzijds respect en vertrouwen.
  • Alle betrokkenen in het traject gaan uiterst zorgvuldig om met uw privacy en hebben een geheimhoudingsplicht.
  • De volledige klachtenregeling is hieronder te downloaden.

Contact
Contact
Choose language
Dutch Dutch
English English